3ds Max Arayüz ve Temel Bilgiler – 7

30. Aralık 2018 3Ds Max 0

VIEWPORTS CONTROLS

(Çalışma Ekranı Kontrol Araçları)

Muhtemelen ne zaman çizim yapacağınız konusunda sabırsızlanıyorsunuzdur, programın arayüzünü ve çalışma sahnemizi tanıtarak başladığımız konu akışında sıra sahnemizi nasıl kontrol edeceğimizi öğrenmeye geldi. Ne kadar iyi çizim yaparsak yapalım sahnemizi iyi bir şekilde kontrol etmediğimiz sürece 3ds Max üzerinde iyi bildiğinizi düşündüğünüz araçları verimli kullanamayız. Bundan dolayı bu konuda sahnemizdeki objeleri nasıl yakından görürüz, sahne içinde 3 boyutta nasıl dolaşırız v.b. bunun gibi fonksiyonları içeren viewport kontrol araçlarını öğreneceğiz. Bu araçları ne kadar iyi bilirseniz çalışırken çalışma ekranı içinde objeler üzerinde hakimiyetinizde o ölçüde başarılı olacaktır.

Screenshot_1.png

Zoom : Bulunduğunuz çalışma ekranının üzerine gelerek mouse sol tuşa basılı tuttuktan sonra mouse aşağı ve yukarı yönlere hareket ettirerek kullanılır. Denediğiniz anlayacağınız gibi bu kontrol aracı görüntüyü yakınlaştırır veya uzaklaştırır.

Zoom All : 4 çalışma ekranını aynı anda yakınlaştırır ve uzaklaştırır. Çalışma ekranın üzerine gelerek mouse sol tuşa basılı tuttuktan sonra mouse aşağı ve yukarı yönlere hareket ettirerek kullanılır.

Zoom Extents : Bu araca tıkladığınızda seçili olan çalışma ekranı içindeki tüm objeleri ekrana sığdırır.

Zoom Extents Selected : Bu araca tıkladığınızda seçili olan çalışma ekranı içinde sadece seçtiğiniz objeyi ekrana sığacak şekilde yakınlaştırır.

Zoom Extents All : Tıkladığınız tüm çalışma ekranlarında objeleri ekrana sığacak şekilde yakınlaştırır.

Zoom Extents All Selected : Seçili objeyi tüm çalışma ekranlarında ekrana sığacak şekilde yakınlaştırır.

Field of View (FOV) : Gerçek kameralarda olduğu gibi kameranın içindeki lensler sayesinde kamera bulunduğu yerden hareket etmeden daha geniş veya dar bir alanı görüntüleyebilir. Filed of View aracı ile perspektif çalışma ekranında da bu şekilde kullanılabilir. Perspektif de çok fazla kontrolü olmayan bu araç doğru kullanılmadığında objelerin görünümünde bozulmalar olur. Kameralar konusunda tekrar göreceğimiz bu aracı kameralar üzerinde kullanmanızı tavsiye ederiz. Çünkü kameralar üzerinde bu değer görülebilir ve parametrik olarak değiştirilebilir. Dolayısıyla sahnemiz üzerinde çok daha rahat bir kontrol sağlar. FOV aracını çalışma üzerinde mouse sol tuşa basılı tutarak mouse aşağı ve yukarı yönlere hareket ettirerek zoom aracı gibi kullanabilirsiniz.

Region Zoom : Bölgesel yaklaşma yapabilirsiniz. Çalışma ekranınızda mouse sol tuşa basarak sürükleyerek bir bölge belirleyin, mouse sol tuştan parmağınızı çektiğinizde araç seçtiğiniz bölgeyi ekrana yaklaştıracaktır.

Pan : Çalışma ekranını kaydırmak içindir. Mouse sol tuşa basılı tuttukdan sonra mouse her yöne serbest bir şekilde hareket ettirerek kullanabilirsiniz. Klavyeniz üzerinde Shift + Pan düz bir şekilde dikey ve yatay pan yapmanızı sağlar. Ctrl + Panyaptığınız taşıma işlemini daha hızlı yapar.

Walk Through : Bu viewport kontrol aracı ile çalışma sahnesinin içinde çok rahat dolaşabilirsiniz. Bu durumu elinizde bir kameradan bakarken kameranızı sağa, sola veya aşağı, yukarı açılı bir şekilde oynatarak gezinmeye veya FPS yani First Person Shoot tarzı bilgisayar oyunlarında oynadığınız karakterin gözünden sahneyi dolaşmaya da benzetebilirsiniz. Bu aracı mouse sol tuşa basılı tuttuktan sonra mouse her yöne serbest bir şekilde hareket ettirerek ve bu hareket sırasında A,S,W,E (Yön tuşları)ileri, geri,sağa,sola hareket ederek kullanabilirsiniz. İpucu bu hareketleri Q hızlandırır ve Z ise yavaşlatacaktır.

Arc Rotate : Sahnenin içinde dönerek dolaşmanızı sağlar. Çalışma ekranı üzerinde mouse sol tuşa basılı tuttuktan sonra çıkan sarı halkanın ortasına gelerek mouse her yöne serbest bir şekilde hareket ettirerek kullanabilirsiniz. Shift + Arc Rotate ile düz bir şekilde dikey ve yatayda sahne içinde dönebilirsiniz. Veya Arc Rotate aracına tıkladığınızda çalışma ekranı üzerine gelen sarı halkanın üst, alt ve yanlarında bulunan karelerin üzerine gelerek de sadece dikey ve yatay döndürme yapabilirsiniz.

Arc Rotate Selected : Seçili olan objenin etrafında döner.

Arc Rotate SubObject : 3ds Max de modelleme yaparken objelerin alt objelerini seçeriz. Bu alt objeler bir kutunun üzerindeki nokta, kenar, yüzey v.b. gibi olabilir. Bu araç çalışma ekranı içinde seçili olan alt objelerin etrafında dönmemizi sağlar.

Çalışma Ekranı Üzerinde Kullanabileceğiniz Faydalı Bazı Özellikler ve Kısa Yollar

  1. Çalışma Ekranı Üzerindeki Değişiklikleri Geri Alma İşlemleri (Undo/Redo)
    Çalışma ekranı içinde kontrol araçları ile yaptığınız yaklaştırma, döndürme v.b. değişiklilere geri alma işlemi yapabilirsiniz. Bunun için geri alma işlemi yapmak istediğiniz çalışma ekranının isminin üzerine sağ tıkladıkdan sonra açılan menüden  Undo View Rotate seçerek yapabilirsiniz. “Undo ……..” yanın en son yaptığınız işlemin ismi yazar. Bu işlemin klavyeden kısayol tuşu : Shift + Z Redo’nun ise Shift + Y
    Screenshot_2.png
  2. Çalışma Ekranını Kaydetme
    Bulunduğunuz çalışma ekran görüntüsünü kayıt edebilirsiniz. Bunun için üstteki ana menülerden Views -> Save Active Pespective View tıklayarak yapabilirsiniz. Sakladığınız ekranı geri getirmek için Restore Active Perpective Viewkullanabilirsiniz. “Save Active ……..” yanındaki yazacak isim seçtiğiniz çalışma ekranı görünüşüne göre değişir.
  3. Mouse ve Klavye Kullanarak Kullanabileceğiniz Çalışma Ekranı Kontrol Araçları
    – 
    Mouse ortasındaki tekerleği döndürerek zoom yapabilirsiniz.
    – Mouse ortasındaki tekerlek üzerine basılı tutarak Pan yapabilirsiniz.
    – Klavyeden ALT tuşuna basılı tutarken aynı anda mouse ortasındaki tekerlek üzerine basılı tutarak ekran içinde arc rotate yapabilirsiniz. CTRL + R klavyeden aracı aktif hale getirerek kullanabilirsiniz.
    – Zoom extents : “ALT + CTRL + Z
    – Seçili objeyi zoom extents “Z”
    – “ALT + W” tam ekran yapar.

Çalışma ekranı üzerinde iken “V” harfine basarak çıkan bu menü ile çalışma ekranlarında geçişler yapabilirsiniz.

Screenshot_3.png